کهربا
نوشته شده توسط : داتینو


کهربا

کهربا یا « الکهرمان » که آن را طلای شمال نیز می نامند جز قدیمی ترین جواهرات است و در حقیقت صمغ فسیل و سخت شده نوعی درخت در دوره ائوسن یعنی حدود ۵۰ میلیون سال  قبل است که در بعضی از آنها حتی گیاهان و حشرات نیز دیده می‌شود. کهربا در اصل «کاه ربا» است . به همین دلیل ، اگر آن را بر دست یا پارچه بمالند تا گرم شود، الکتریسیته منفی ایجاد میکند که باعث جذب و غبار گردیده و گیاه و کاه خشک را می رباید. کهربا در رنگ های زرد طلایی تا نارنجی طلایی و زرد مایل به قهوه ای یافت می شود بهترین نوع آن صاف و شفاف و به رنگ زرد طلایی است. کهربا به علت دارا بودن حباب‌های هوا و ترک ها یا شکاف های مویی ( در نتیجه فشارهای داخلی ) شفافیت خود را از دست میدهد که برای خارج کردن حباب های هوا و مایعات از درون کهربا آن را در روغن شلغم می جوشانند و به این ترتیب بر مرغوبیت آن می افزایند. 

کهربا به حرارت بسیار حساس است و در حرارت های پایین هم می سوزد و بوی رزین از خود ساطع میکند؛ شوینده های قوی، اسید ها و مواد الکلی به آن صدمه میزند و نور زیاد به مرور زمان رنگ آن را تغییر می دهد. کهربا پس از جلا دادن درخششی مانند دارد. 

ذخایر بزرگی از کهربا در کف دریای بالتیک وجود دارد که پس از طوفان های شدید پس از آن که امواج، بستر دریا را متلاطم کردند در آبهای کم عمق سواحل این دریا، کهربا یافت می‌شود و کهربای دریایی از انواع دیگر کهربا ها مقاوم و سخت تر است . خرده های کوچک کهربا را به وسیله حرارت (۱۴۰ تا ۲۵۰ درجه ) و فشار ۳۰۰۰ اتمسفر به نوعی که رقبای فشرده بدلی به اسم آمبروید تبدیل می کند که بسیار شبیه کهربای طبیعی است. همچنین بدل کهربا پلاستیک، صمغ مصنوعی و صمغ های طبیعی مثل سندروس صمغ نوعی درخت کاج به نام  «کوپال » ساخته می‌شود که برای تشخیص کهربای طبیعی می‌توان ، آن را بانو کتاب فلزی داغ کنیم؛ اگر بوی سمتی شیرین استشمام شد، کهربای طبیعی است و اگر رایحه تند و زننده استشمام شود، مواد پلاستیکی و بدلی است. 

یکی از راه های دیگر تشخیص کهربای طبیعی از بدلی آن است که کهربا را در یک محلول نمکی اشباع شده غوطه ور کنیم، در اینجا کهربای طبیعی داخل آن محلول شناور باقی می ماند ولی در آب فرو می رود. 

مهمترین منابع استخراج کهربا لهستان، روسیه، فرانسه، ایتالیا و آلمان است. 

خواص و فواید

کهربا سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و برای درمان آلرژی ها و ناراحتی های پوستی بسیار فایده دارد. مالش کهربا بر روی نقاط دردناک نواحی پست و مفاصل و نقاطی که ورم آن تازه و گرم است، تاثیر خوبی دارد. که را با بهترین علاج برای بند آوردن خونریزی بوده و برای تقویت معده نیز مفید است. کهربا دارای ارتعاشات مغناطیسی فراوان و قوی بوده برای درمان بیماری‌های عصبی به ویژه میگرن و تعادل بخشهای مختلف مغز مفید است.
منبع : داتینو





:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 آبان 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: